Om Mopar

I 1914 producerede The Dodge Brothers – John og Horace – den første Dodge bil i USA.  Allerede i 1928 købte Chrysler brødrenes bilfabrik og lancerede samme år mærkerne Plymouth og DeSoto.

Med de mange nye mærker var der behov for at systematisere reservedels-produktionen, og i 1929 blev ”Chrysler Motor Parts Corporation” etableret.

Koncernens tænketank, ”Chrysler Activities Council”, fik i 1937 til opgave at kreere et produktnavn til Chryslers kølervæske. Efter adskillige forslag kom gruppen op med et simpelt navn, der var nemt at huske – Motor Parts.

Motor Parts blev efterfølgende sammensat til MoPar og den 31. august 1937 blev dette registreret som særskilt varemærke.  Det dækkede over alle originale reservedele produceret af Chrysler koncernen eller godkendte underleverandører.

mopar_01b_1500

Mopar-logoet var til at starte med et nydeligt tidstypisk logo med røde typer på gul baggrund.

mopar_06_1000

I 1964 så et helt nyt Mopar-logo dagens lys – det rundagtige ”Omega-M” i rødt, med ”Mopar” i fede sorte typer nedenunder.

dodgeracingdivision

Der havde i USA været kørt bilvæddeløb i adskillige år (NASCAR blev grundlagt af ”Moonshiners” i 1947-48) og Drag Racing var en populær søndagsunderholdning rundt om i landet.

”Win on sunday, sell on monday” hed det hos de store bilfabrikker (GM, Ford, Mopar, AMC med flere. Op igennem 60’erne konkurrerede de om at kunne bygge den hurtigste bil med den største motor og få flest heste ud af de 8 cylindre.

426-hemi-super-stock-engine

Chrysler lancerede både deres Max Wedge-motor, og nok den mest kendte, 426 Street Hemi. Sidstnævnte blev præsenteret for de burnout-hungrende masser i 1964, og hemien kørte bukserne af konkurrenterne såvel på banerne som i lyskrydsene.

dd98

I 1972 blev Mopar-logoet ændret igen, denne gang i de amerikanske farver med Chryslers Pentastar i øverste felt.

_4

I midten af 70’erne lancerede Chrysler ”Direct Connection”; et tilbehørs-program, der kunne tilbyde originale racing-dele til Moparbilerne. Mopar havde ”hurtige stumper” på hylderne allerede i 50’er-ne og før – men den nye måde at sælge dem på blev hurtigt en kæmpe succes. ”Direct Connection” navnet forsvandt i midten af 80’erne, hvor ”Mopar Performance Parts” blev lighedstegn med ”sjov og ballade-stumper” til Mopar-bilerne.

mopar-logo-300x300

Mopar-logoet som vi kender det i dag er et blåt M og MOPAR skrevet med sort i fede typer nedenunder.

Mopar er i bred almindelighed gået hen og blevet en fællesbetegnelse for alt der har med  Chrysler Corporation at gøre, da Chrysler ud over at være moderselskabet også refererer til et af dettes mærker. Dodge, Plymouth, Chrysler, De Soto og Imperial er alle Moparbiler. Tillige er Jeep, AMC og Eagle teoretisk set også Moparbiler, da Chrysler købte AMC-Jeep i 1987.

I 2014 opkøbte Fiat koncernen Chrysler/MOPAR og dannede “FCA – Fiat Chrysler Automobiles”. FCA designer, udvikler, fremstiller, distribuerer og sælger køretøjer under brands som Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, RAM og SRT samt luksus biler under Maserati navnet.

Hele historien om Dodge Brothers – kogt ned til ét minut – kan ses i denne video:
The Legend of The Dodge Brothers